Snelste bezorging: voor 15:00 besteld, vandaag verzonden
Levering uit eigen voorraad
Best beoordeelde leverancier (9.4/10)
Favorieten
opgeslagen
Voor 15:00 besteld, vandaag verstuurd
Levering uit eigen voorraad
Excellente klantenbeoordelingen
Zoeken

Skelterband vervangen of plakken

Demonteren van skelterband en binnenband


Wanneer vervangen en wanneer plakken?

  • Plakken bij: klein gaatje/spijkerlek in de binnenband, buitenband nog in goede staat (geen scheuren/draadbreuk/“droogtescheurtjes”).
  • Vervangen bij: scheuren of koordbreuk in de buitenband, klep/ventielschade, meerdere gaten dicht bij elkaar, of poreus/oud rubber. In de video zie je duidelijk het losnemen van band en binnenband om dit te controleren.


Benodigd gereedschap & materialen

  • Bandenlichters (minimaal 2, liefst 3)
  • Ventielsleutel of dun schroevendraaiertje om het ventielkernpinnetje te lossen
  • Pomp met manometer
  • Bandenvet of een beetje sop (voor montage)
  • Patches + vulkaniserende lijm (bij plakken)
  • Fijn schuurpapiertje / raspje (voor plakken)
  • Talkpoeder (optioneel, beschermt binnenband tegen schuren)
  • Velglint (controleren/vervangen indien beschadigd)
  • Emmer water of plantenspuit met zeepsop (lekzoeken)


Voorbereiding

  1. Zet de skelter op een stabiele ondergrond.
  2. Demonteer het wiel van de as (let op afstandsbusjes/ringetjes en de montagevolgorde).
  3. Laat de band volledig leeglopen: draai het ventielpinnetje eruit of druk het pinnetje in tot er geen lucht meer ontsnapt.


Demontage: buitenband en binnenband verwijderen

  1. Breek de hiel (de rand van de band) los: duw rondom de band zodat hij loskomt van de velgrand (je hoort/voelt vaak een “plop”).
  2. Steek de eerste bandenlichter tussen velg en band, haak hem eventueel achter een spaak/velgrand.
  3. Plaats de tweede bandenlichter 8–10 cm verderop en wip de band over de velgrand. Werk zo stap voor stap een kwart tot een halve omtrek.
  4. Trek één hiel volledig over de rand.
  5. Duw het ventiel door het ventielgat en trek de binnenband er voorzichtig uit.
  6. Haal indien nodig ook de tweede hiel van de band van de velg om de buitenband te inspecteren/vervangen.
    Deze volgorde en techniek worden in de video helder voorgedaan.


Inspectiechecklist (voordat je beslist)

  • Buitenband: scheuren, snedes, canvas zichtbaar, vlakke plekken, droogtescheurtjes in de wang.
  • Binnenband: gaatje(n), scheur bij het ventiel, poreus rubber.
  • Velg/velglint: braampjes, roest, ontbrekend of beschadigd velglint (kan binnenband doorschuren).
  • Vreemde deeltjes: doorns, spijkertjes, glasresten in het profiel (verwijderen!).


Binnenband plakken (als plakken loont)

  1. Lek lokaliseren
    • Pomp de band licht op en hou onder water / spray met zeepsop; let op belletjes.
    • Markeer de plek met stift/krijt.
  2. Voorbewerken
    • Laat weer leeglopen, schuur het te plakken gebied licht op (iets groter dan de patch).
  3. Lijm aanbrengen
    • Smeer een dunne, egale laag vulkaniserende lijm.
    • Wachten tot het dof/matteert (niet nat monteren).
  4. Patch plaatsen
    • Druk de patch stevig aan vanaf het midden naar buiten (lucht eruit wrijven).
    • Eventueel met een rolletje of achterkant van een lepel extra aandrukken.
  5. Controle
    • Licht oppompen en opnieuw op lek controleren; poeder eventueel met talk.

Tip: zit het lek bij of tegenover het ventiel? Controleer extra op braampjes bij het ventielgat/velg.


Montage: binnen- en buitenband terugplaatsen/vervangen

  1. Eerste hiel op de velg
    • Leg de velg met het ventielgat omhoog. Druk één bandrand (hiel) met de hand over de velgrand.
  2. Binnenband plaatsen
    • Pomp de binnenband heel licht op (vorm erin), steek het ventiel door het ventielgat en leg de band kreukvrij in de buitenband.
  3. Tweede hiel erop
    • Werk rondom met de hand; gebruik bandenvet/sop bij stugge banden.
    • Gebruik bandenlichters alleen als het echt moet en niet bij het ventielgebied (kans op knellen).
  4. Zit alles recht?
    • Controleer dat de binnenband nergens tussen hiel en velg klemt.
  5. Oppompen
    • Pomp stapsgewijs op en controleer lopend of de hiel overal netjes “opkomt” (bead seating).
    • Pomp tot de aanbevolen druk op de bandwang (zie bandopdruk; veelvoorkomend bij kruiwagen/ skelterformaten is ~2,0–2,5 bar ≈ 29–36 psi, maar volg altijd de bandmarkering).


Bandenspanning: zo kies je correct

  • Altijd leidend: de max./aanbevolen druk op de zijwang van de band.
  • Veelvoorkomende maten en referenties tonen vaak ca. 2 bar (≈30 psi) voor 4.80/4.00-8 en vergelijkbare utility-banden. Controleer jouw bandopdruk om over- of onderdruk te voorkomen.


Veelgemaakte fouten (en hoe je ze voorkomt)

  • Binnenband tussen hiel en velg bekneld → altijd klein beetje voorpompen en rondom “masseren” voor seating.
  • Te vroeg plakken (lijm nog nat) → wacht tot lijm dof is, dan pas patch erop.
  • Bandenlichter bij ventiel gebruiken → kans op scheur naast ventiel.
  • Onjuiste druk → lees de bandwang; niet standaard op gevoel pompen.
  • Scherpe bramen/kapot velglint → altijd controleren en zo nodig gladmaken/velglint vernieuwen.


Troubleshooting

  • Hiel wil niet “opkomen”: laat lucht weer deels ontsnappen, smeer een beetje bandenvet op de hiel, pomp stapsgewijs op en druk/klop de band rondom in positie.
  • Band slingert: laat leeglopen, positioneer binnenband zonder twists, controleer of buitenband niet scheef op de velg ligt.
  • Lek blijft terugkomen: controleer de buitenband op doorns/spijkers en het ventielgat op een braam; check velglint.
  • Tubeless buitenbanden: je mag er een binnenband in zetten als de buitenband goed is; ga geen thuistrucs met tubeless reparaties doen buiten montage van een binnenband — dat kan onveilig zijn.


Product-checklist (handig op Lip.nl)

  • Skelter binnenband (juiste maat en ventieltype, vaak Schrader/autoventiel)
  • Skelter buitenband (juiste maat/profiel)
  • Patch-set + lijm
  • Bandenvet / montagevloeistof
  • Velglint
  • Pomp met manometer


Samengevatte werkwijze (1-pager)

  1. Wiel eraf → band volledig leeg → hiel losdrukken.
  2. Bandenlichters: één hiel over de velg → binnenband met ventiel eerst eruit.
  3. Inspectie: buitenband/velg/velglint check.
  4. Plakken of vervangen: patch correct aanbrengen (doffe lijm!) óf nieuwe binnen-/buitenband monteren.
  5. Montage: eerste hiel op velg → binnenband licht opgepompt en kreukvrij → tweede hiel erop.
  6. Oppompen tot bandopdruk, seating controleren, proefrit.
    Dezelfde volgorde zie je stap-voor-stap in de aangeleverde video.

Alles rondom banden & wielen
Voor 15:00 uur besteld, vandaag verzonden
Best beoordeelde bandenwebshop met 9,4/10 o.b.v. 550+ reviews

Vraag 't aan Lip

Hulp nodig bij een bestelling of een vraag over een product? We helpen je graag verder.

Telefonisch advies

Bereikbaar op 0523 859 629
Op werkdagen 08:30 – 17:00

Stuur ons een e-mail

Stuur ons een bericht
Antwoord binnen 2 werkdagen

Gratis advies op maat

Vul dit formulier in
Advies binnen 2 werkdagen

Gratis kennis opdoen

Bekijk informatieve artikelen
Direct interessante informatie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang relevante informatie & kortingen rondom banden & wielen.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Over Lip

Vind je antwoord snel en makkelijk op onze klantenservice pagina.

Heb je een vraag?

Vind je antwoord snel en makkelijk op onze klantenservice pagina.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang de beste aanbiedingen en persoonlijk advies.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
© 2025 - Lip.nl - Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeling door Outstanding